Hoe effectief is een eiwitdieet op de lange termijn?

Het volgen van een eiwitdieet staat al tientallen jaren bekend als een effectieve vorm van afvallen. In een week 4 tot 6 kilo aan gewicht verliezen is daarbij niet ongebruikelijk. De Amerikaanse cardioloog Atkins introduceerde deze vorm van lijnen in de jaren '70 van de vorige eeuw. Sindsdien zijn er van de hand van andere afslankexperts diverse varianten op dit Atkins-dieet verschenen zoals bijvoorbeeld het eiwitdieet van Vitadis. Stuk voor stuk hebben al die verschillende eiwitdiëten als overeenkomst dat je het eten van koolhydraten en vetten zoveel mogelijk terugdringt en deze vervangt door voedingsmiddelen die zeer veel eiwitten bevatten.

Schadelijke gevolgen van een langdurig eiwitdieet

Wanneer je besluit om met behulp van een eiwitdieet af te gaan vallen, heeft dat op de korte termijn in de regel geen nadelige gevolgen voor je lichaam. De situatie wordt schadelijker als je doorlopend vast blijft houden aan een eiwitdieet om daarmee op je ideale gewicht te kunnen blijven. De koolhydraten en vetten die tijdens het volgen van dit dieet zoveel mogelijk achterwege laat, heeft je lichaam uiteindelijk wel nodig om optimaal te kunnen blijven functioneren. Nadat je de nodige kilo's bent afgevallen, mag je dus gerust weer meer koolhydraten en vetten tot je nemen, zolang je maar niet terugvalt in je oude eetpatroon van voor de dieetperiode.Dat zou namelijk een jojo-effect tot gevolg hebben.

Het belang van koolhydraten voor het lichaam

Koolhydraten zijn een belangrijke bouwsteen voor het menselijk lichaam. Ze zorgen i de eerste plaats voor de energie voor je dagelijkse bezigheden. Daarnaast zijn ze essentieel voor het goed kunnen functioneren van je hersenen en het zenuwstelsel. Als je een langere periode achtereen weinig koolhydraten binnenkrijgt kan in je lichaam een verzuring optreden. Dit wordt ook wel het ketose proces genoemd. De afvalstoffen die het lichaam in die periode produceert, kunnen neerslaan op de gewrichten en de nieren. Hierdoor krijg je vervolgens te kampen met stijfheid en artrose in de gewrichten en kunnen nierstenen ontstaan. De verzuring kan tevens tot gevolg hebben dat je adem en urine een geur krijgen die sterk op aceton lijkt.

Gebrek aan vezels bemoeilijkt de stoelgang

Een ander nadeel wat tijdens het volgen van een eiwitdieet kan ontstaan, is dat je last krijgt van verstoppingen in je darmen. Dit komt omdat je voedsel op dat moment te weinig vezels bevat die een goede spijsvertering en ontlasting op gang houden. Dergelijke vezels bevinden zich vooral in voedingsstoffen die koolhydraten bevatten.

Het gevaar van te weinig of foute vetten

Ook het feit dat je niet of nauwelijks vetten binnenkrijgt bij het volgen van bepaalde varianten van het eiwitdieet draagt bij aan een moeilijkere stoelgang. Dat komt omdat deze vetten deels als een soort van glijmiddel in je darmkanaal functioneren, wat er mede voor zorgt dat de ontlasting naar de uiteindelijke uitgang wordt getransporteerd. Bij de eiwitdiëten waar vetten wel zijn toegestaan, gaat het daarbij om de verzadigde vetten die in vlees en zuivel voorkomen. Dergelijke vetten kunnen het risico op hart- en vaatziekten echter verhogen.

Voorkom jojoën door je levensstijl te veranderen

Zodra je na 1 of 2 weken een fors aantal kilo's kwijt bent geraakt dankzij het volgen van een eiwitdieet en dit nieuwe gewicht vast wilt houden, is het vooral zaak je levensstijl grondig te veranderen. Dat betekent doorgaans dat je voortaan meer gezondere voedingsmiddelen eet en meer gaat bewegen. Om te voorkomen dat je na verloop van tijd weer in je oude eetpatroon terugvalt, is het sterk aan te raden om gebruik te maken van een professionele coach die je actief adviseert en ondersteunt in de periode dat je in het ritme van een gezonder eet- en leefpatroon komt. Een belangrijke stimulans daarbij, is ongetwijfeld dat je jezelf na verloop van tijd voelt dat je steeds lekkerder in je vel zit. Daardoor wordt het ook een stuk gemakkelijker voor je om die paar extra kilootjes, die je eventueel nog graag kwijt wilt, op een gezonde manier weg te werken zonder dat je daarvoor een beroep hoeft te doen op een crash-dieet zoals het ziekenhuisdieet.

Met veel plezier verantwoord afvallen

afvallen is leuk!

In onze moderne tijd kampen veel dames, heren en kinderen met overgewicht. Gelukkig worden steeds meer mensen zich bewust van de noodzaak om blijvend af te vallen. Omdat aankomen nog altijd gemakkelijker gaat dan afvallen, ziet vrijwel iedereen er tegen op om een begin te maken met het verlies van de nodige kilo's. Het is dan ook niet eenvoudig. Je moet namelijk je lifestyle heel anders gaan inrichten met meer beweging en gezonde voeding. Je zult veel van je favoriete snacks en maaltijden met verkeerde vetten moeten laten staan, terwijl je die nu juist zo lekker vindt. Maar er is gelukkig goed nieuws. Je hoeft namelijk niet te hongeren of op een houtje te bijten wanneer je efficiënt wilt afvallen. Integendeel; afvallen kan ook leuk zijn! Er zijn veel eigentijdse manieren van bewegen waarmee je voor weinig geld veel resultaat kunt bereiken ten aanzien van een betere vetverbranding. Ook op het gebied van je voeding zal het je zeker meevallen om lekkere maaltijden samen te stellen die je helpen bij succesvol afvallen!


Gezond afvallen met heerlijk bewegen en smakelijk eten



Wanneer je langere tijd niet gesport hebt, valt het in het begin wel even tegen om intensiever te gaan bewegen. Maar het loont absoluut de moeite om door te zetten. Je hoeft zeker niet uren per dag te gaan sporten. Het gaat er hoofdzakelijk om dat je een goede combinatie bereikt tussen verstandig eten en voldoende lichaamsbeweging. Het doel is daarbij om meer calorieën te verbranden dan dat er binnenkomen in je lijf. Te weinig eten en zeer veel bewegen lijdt niet tot gewichtsverlies want als je gaat hongeren, dan reageert je lichaam hierop met het zo weinig mogelijk verbranden van calorieën. En dat terwijl je juist meer calorieën wilt verbranden! Je hoeft daarvoor zeker niet de hele dag in de sportschool rond te hangen. Je kunt beginnen met stevige wandelingen, korte stukjes hardlopen, of een heerlijke fietstocht maken. Sporten in de frisse buitenlucht is goed voor je lichaam én je humeur. Zo sla je twee vliegen in één klap, en kun je op een vrolijke en bijzonder aangename manier gewicht verliezen. Gezond bewegen in groepsverband is altijd een goed idee. Zo motiveer je elkaar en heb je altijd een stok achter de deur wanneer het moeilijk wordt om door te zetten!

Ook als het gaat om je voeding, kan afvallen erg leuk zijn. Er zijn voor verantwoord afvallen veel meer smakelijke producten verkrijgbaar dan je misschien denkt. Het is in het begin even moeilijk om niet te snoepen en voedsel met verkeerde vetten te laten staan. Maar wanneer je volhoudt, went je lichaam er snel aan. Gezonde producten die je kunnen helpen met afvallen terwijl je toch ruim voldoende noodzakelijke voedingsstoffen binnen krijgt zijn onder andere vis, rood vlees, kip, noten, zaden, groenten en alle donkerbruine broodsoorten. Er zijn veel erg lekkere recepten te vinden waarin een vooraanstaande rol voor deze uitstekende voedingsmiddelen is weggelegd. Op internet en in speciale dieetboeken kun je meer dan genoeg tips vinden voor het bereiden van smakelijke maaltijden die, samen met voldoende beweging, zorgen voor een optimale vetverbranding. Wanneer je moeite hebt met het samenstellen van de juiste maaltijden voor het afvallen, dan kan een goede diëtiste veel voor je beteken met een op jouw persoonlijke situatie toegespitst voedingsadvies!